Selecteer een pagina

IN 3 STAPPEN NAAR GOOGLE’S MOBILE FIRST INDEX

Danny Moons Sidekick Music

Danny Moons, SEO & Social Media expert

19 December 2016

Dit jaar zijn er voor het eerst meer mobiele zoekopdrachten uitgevoerd dan op andere apparaten. Reden genoeg dus om te scoren in de mobiele index van Google!

Google kondigde vorig jaar al aan dat ze aandacht gingen besteden aan hun mobiele gebruikers. Dit heeft erin geresulteerd dat ze hun index hebben aangepast, waardoor de zoekresultaten op mobiel en PC van elkaar verschillen. Hoog scoren in ‘normale’ zoekresultaten blijft natuurlijk belangrijk, maar met het toenemend aantal mobiele zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd, is het nóg belangrijker om juist hierop te focussen. Daarom leg ik je in drie stappen uit hoe je jouw website klaar kunt stomen voor de Mobile First Index van Google.

Stap 1: Mobiel ontwerp (Mobile first design of responsive design)

Uit het artikel over SEO binnen de muziekindustrie bleek al dat Google kijkt naar de gebruikerservaring van je website. Google begrijpt steeds beter wat de content op je website betekent en hoe de vormgeving is opgebouwd. Een mobiele gebruiker heeft een relatief klein scherm en moet navigeren met zijn of haar vinger. Als je deze punten samenvoegt, krijg je een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Dit zijn mijn tips:

Ontwerp voor ‘de vinger’
Je mobiele bezoekers navigeren met hun vinger. Houdt er dus rekening mee dat elementen logisch geplaatst- en makkelijk klikbaar zijn. Je wilt namelijk niet dat iemand ‘per ongeluk’ op een verkeerd element klikt, want dat is vervelend voor de gebruiker. Zorg er dus voor dat alle klikbare elementen groot genoeg zijn en er niet teveel bij elkaar staan. Een bezoeker zou eigenlijk met één hand moeten kunnen navigeren, gezien veel gebruikers onderweg zijn.

Typografie
Houdt bij het vormgeven van je website rekening met wat voor lettertype je gebruikt en hoe groot de letters zijn. Teksten moeten goed leesbaar zijn en elkaar niet overlappen. Zorg ervoor dat je letters niet zo groot zijn dat een kopje of titel 3 regels beslaat terwijl het op 1 regel ook kan.

Gebruik nooit flash
Apple heeft Flash dood verklaard. iPhone gebruikers kunnen je flash-elementen dus niet zien, waardoor de gebruiksvriendelijkheid van je website hard daalt. Je kunt beter HTML 5 gebruiken, dat is ook nog eens sneller ;).

Gebruik geen pop-ups
Pop-ups zijn grote irritatiefactoren voor veel mobiele gebruikers, omdat ze vaak je hele mobiele scherm in beslag nemen en je ze niet makkelijk weg kunt klikken. Verwijder pop-ups van je mobiele website en verzin een andere manier om leads te genereren.

Stap 2: Website snelheid optimaliseren

Internetgebruikers worden steeds ongeduldiger, dus de snelheid van je website wordt steeds belangrijker. Als je website meer tijd nodig heeft dan 3 seconden om volledig te laden, is dat voor Google een No Go. Eigenlijk wordt er verwacht dat je website binnen een seconde al grotendeels is geladen. “Dat is snel?!” Ja dat klopt, maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Als je rekening houdt met de volgende punten kom je een heel eind:

Optimaliseer afbeeldingen
Grote afbeeldingen vertragen je website; de laadtijd neem toe. Zorg dat de afbeeldingen de juiste grootte zijn. Als je een afbeelding gebruikt die 1000 x 1000 pixels groot en en hij wordt 500 x 500 pixels groot weergegeven op je website, is de afbeelding dus te groot.

Verklein je code (Minify)
Verwijder alle onnodige code of kijk of je iets kunt samenvoegen. Maak je gebruik van WordPress en vind je het teveel werk? Dan zijn er verschillende plugins die dit voor je doen. Dit is een goed voorbeeld.

Maak gebruik van caching
Bij caching worden bestanden van een website op je computer opgeslagen, zodat de website bij een volgend bezoek sneller laadt. Ook hier zijn er goede plugins voor de WordPress gebruikers, zoals W3 Total Cache en WP Fastest Cache.

Beperk het aantal re-directs
Teveel re-directs zorgen ervoor dat bepaalde content of pagina’s extra worden herladen waardoor je website trager wordt.

Stap 3: Lokale optimalisatie

Als je bezoekers naar een fysieke plek wilt trekken, zoals je winkel, bedrijf of een andere locatie, is het slim om je te focussen op lokale SEO. Door lokale SEO toe te passen, verhoog je de lokale relevantie van jouw website. Als iemand een zoekopdracht uitvoert die past bij wat jij aanbiedt en de zoekopdracht wordt in de buurt van jou uitgevoerd, zul jij in de bovenste zoekresultaten staan van Google. Wil je relevant zijn voor gebruikers die lokale zoekopdrachten uitvoeren? Vermeldt je vestigingsplaats dan in:

 De title tag
H1 headings
URL’s
Content
ALT-tags
Meta data

En vergeet niet je volledige adresgegevens en contactgegevens op je website te integreren en in structured data / micro data te verwerken.

Mocht je nog niet overtuigd zijn van de relevantie van lokale SEO, dan kan Google je misschien over de drempel helpen. Google deed onderzoek naar lokaal zoekgedrag. Hieruit bleken een een aantal dingen, waaronder:

> 4/5 consumenten gebruikt zoekmachines om lokale informatie te vinden.
> Er wordt vooral gezocht naar adressen, openingstijden, routeplanner en producten.
> 50% van de gebruikers die een lokale zoekopdracht uitvoerden, bezocht binnen een dag een winkel.
> Lokale zoekopdrachten leiden tot meer verkopen.

Wil je het laatste nieuws omtrent online marketing & gratis tips ontvangen?

SEO-binnen-de-muziekindustrie-Uitgelichte-Blog

Internet Marketing SEO

SEO binnen de muziekindustrie

Pin It on Pinterest

Share This

Vind je deze blog interessant?

Deel hem met je vrienden & volgers!