Selecteer een pagina

7 TIPS OM GEVONDEN TE WORDEN IN YOUTUBE VOOR ARTIESTEN

Danny Moons Sidekick Music

Danny Moons, SEO & Social Media expert

13 Oktober 2017

Om ervoor te zorgen dat jouw video wordt gevonden in YouTube, zijn er een aantal dingen waar je goed over moet nadenken en die je goed moet uitvoeren. In deze post ga ik je uitleggen hoe je kunt scoren met je video: YouTube SEO. Ik geef je 7 tips om beter gevonden te worden in YouTube.

Ik weet wat je denkt: Je speelt in een band of bent een solo-act en je wilt een video op YouTube plaatsen. Geen probleem, je schiet een video en upload deze naar YouTube. Vervolgens heb je 1.000.000 views in één week, toch? Niet dus! Helaas komt er veel meer bij kijken dan een simpele video schieten en deze op YouTube gooien.. Met deze tips leer je hoe je ervoor kunt zorgen dat je YouTube video beter wordt gevonden.

1. Zorg dat je YouTube basis klopt

Het klinkt heel logisch, maar het moet toch gebeuren: een account aanmaken bij YouTube. Dit is niet zo moeilijk. Registreer je even bij YouTube, geef jouw artiestennaam op en klaar. Vervolgens kun je jouw profiel gaan inrichten. Kies een relevante profielfoto en banner foto. Dit is de omslagfoto zoals je het bij Facebook ook hebt! Let wel even op de afmetingen: Deze video zou je hierbij moeten helpen.

Vervolgens maak je een goede beschrijving van jezelf (of van je band natuurlijk..). Wat doe je? Wat voor muziek maak je? Wat heb je allemaal al bereikt? Zie het als je biografie!

Maak je YouTube profiel compleet om bezoekers duidelijk te maken wat je doet!

2. Optimaliseer je video

Het begint allemaal bij het optimaliseren van je video. Hiermee bedoel ik dat je de video zelf zo goed mogelijk produceert en dat alle gegevens er omheen moeten kloppen. Dit klinkt allemaal vaag he..? Ik zal het in stukken hakken en het je uitleggen.

De video zelf

De video zelf, het bestand, kun je al optimaliseren. Ten eerste moet het bestand van goede kwaliteit zijn. Hiermee bedoel ik dat je video minimaal in HD formaat is geschoten (1920 x 1080 pixels). Tegenwoordig kunnen smartphones zelfs al 4k video’s maken, dus dit moet geen probleem vormen. Vervolgens moet je nadenken over de lengte van je video. Het moet de lading dekken. Hoe langer de video, hoe beter! Echter, het moet wel relevant blijven… Je kunt beter een relevante korte video maken, dan een lange video met daarin allemaal onzin. In jouw geval (als artiest) is het een grote kans dat je een video van een live optreden of videoclip upload. In dit geval is de lengte dus al bepaald.. Vervolgens moet je, vóórdat je de video upload, de bestandsnaam wijzigen naar een relevante naam. Denk bijvoorbeeld aan: Muse – Dig Down AI video. [artiestennaam] – [naam van het liedje][soort video]. Tot slot kun je tijdens het uploaden een thumbnail kiezen. Dit is de afbeelding van je video. Zorg ervoor dat de bestandsnaam relevant is voor de video en dat het de aandacht trekt van YouTube gebruikers.

Een goede video begint met goede content, degelijke kwaliteit en een goede titel! Dit geldt natuurlijk niet alleen bij YouTube voor Artiesten, maar voor iedere YouTube-video!

Metadata van je video & extra’s

De metadata van je video zijn eigenlijk alle gegevens rondom je video, de details. Het start met het kiezen van de titel van je video. Deze moet vertellen wat er in je video is te zien én de aandacht trekken. In jouw geval zal het snel om een videoclip gaan, dan is de titel al snel bepaald. Echter, je kunt bij andere video’s wat creatiever zijn! Ik zal je meer vertellen over de titel en de zoekwoorden bij de volgende tip.

Tijdens het uploaden van je video, kun je ook een beschrijving opgeven. Als je bezig bent met je videoclip, zet dan vooral links van platforms waarop je muziek te beluisteren is in de beschrijving (iTunes, Soundcloud, Spotify, Deezer etc.). Ook kun je het album, de single of de EP vermelden waarop het betreffende nummer op staat. Je kunt lyrics toevoegen in de beschrijving als je wilt. Gaat het niet per se om een videoclip? Dan kunnen deze basispunten alsnog terugkomen in de beschrijving:

  • De naam van jou als artiest
  • Je website
  • Linkjes naar je social media kanalen
  • Vertel waar je video over gaat

Extra tip: Voeg vertalingen van je beschrijving toe!

Ook kun je tijdens het uploaden van je video, labels invoeren. Dit zijn eigenlijk sleutelwoorden voor jouw video. Je kunt dus verschillende dingen toevoegen die relevant zijn voor jouw video. Voorbeelden? [naam van je video], [artiestennaam], [plaats], [genre artiest], [album], [belangrijk woord uit je video] etc.

Vul al je metadata goed in om bezoekers en zoekmachines te vertellen waar je video over gaat.

3. Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?

Het allerbelangrijkste voor het bepalen van zoekwoorden die je in de beschrijving- en titel van je video verwerkt, is natuurlijk dat ze relevant zijn. De zoekwoorden moeten ‘natuurlijk’ zijn, dus passen binnen de context en niet enkel voor zoekmachines zijn verwerkt. Je kunt zelf gaan brainstormen of mindmappen. Zet het onderwerp of sub-onderwerpen op papier en bedenk daar alle relevante woorden en zinnen bij. Je kunt de (sub)onderwerpen ook in Google Adwords haar zoekwoordplanner gooien. Google laat dan niet alleen andere suggesties zien, maar ook het geschatte maandelijkse zoekvolume via Google. Waarom is dit nou handig? Je video’s kunnen natuurlijk ook binnen de zoekresultaten van Google worden getoond én YouTube is onderdeel van Google.

Om je verder te helpen met het kiezen van je zoekwoorden, kun je ook verschillende tools gebruiken. VidIQ en TubeBuddy zijn hier voorbeelden van.

SUPERTIP: Maak gebruik van long-tail-zoektermen als tags/labels. Dit zijn zoektermen die 3 of meer woorden bevatten.

4. Speel in op interactie

Interactie = key, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het belangrijk. Comments op YouTube, reacties op je social media berichten waar de video in is verwerkt, het aantal likes, shares, noem het maar op. Dit draagt allemaal bij aan de relevantie van je video. Hoe relevanter je video wordt gevonden (door gebruikers én zoekmachines), hoe beter je video vindbaar is.

Hoe zorg je dan voor interactie? Je kunt mensen natuurlijk letterlijk vragen wat ze ervan vinden, maar er zijn andere manieren om interactie te stimuleren. Veel ‘grote spelers’ zetten een actie in om interactie te krijgen op een video of bericht. Hierbij geven ze dan iets weg, zoals concertkaarten of andere toffe dingen. Dit zal voor jou niet relevant zijn. Wat je wel kunt doen, is uitnodigende social media berichten plaatsen. Stel vragen en ga met je volgers in gesprek.

5. Organiseer je video’s en maak gebruik van afspeellijsten (playlists)

Het klinkt misschien logisch, maar het maken van afspeellijsten help je (potentiële) fans de video’s te vinden die ze van jou willen zien. Maar er is meer… Kijk je wel eens een YouTube-video van een artiest? Dan zit je er lekker in en wil je het volgende nummer van die artiest horen en zien, maar ineens krijg je een hele andere video te zien.. Balen! Je kunt voorkomen dat je fans dit hebben met jouw video’s door het gebruik van afspeellijsten. Daarnaast denk ik stiekem dat een afspeellijst met bijvoorbeeld alle videoclips van de muziek van één album ook helpt bij je vindbaarheid in YouTube / Google. Je geeft namelijk aan dat deze video’s relevant zijn aan elkaar en aan je album, een soort structuur dus!

Help je fans te vinden wat ze zoeken en houd kijkers vast d.m.v. het gebruik van afspeellijsten.

5. Organiseer je video’s en maak gebruik van afspeellijsten (playlists)

Het klinkt misschien logisch, maar het maken van afspeellijsten help je (potentiële) fans de video’s te vinden die ze van jou willen zien. Maar er is meer… Kijk je wel eens een video van een artiest? Dan zit je er lekker in en wil je het volgende nummer van die artiest horen en zien, maar ineens krijg je een hele andere video te zien.. Balen! Je kunt voorkomen dat je fans dit hebben met jouw video’s door het gebruik van afspeellijsten. Daarnaast denk ik stiekem dat een afspeellijst met bijvoorbeeld alle videoclips van de muziek van één album ook helpt bij je vindbaarheid in YouTube / Google. Je geeft namelijk aan dat deze video’s relevant zijn aan elkaar en aan je album, een soort structuur dus!

Help je fans te vinden wat ze zoeken en houd kijkers vast d.m.v. het gebruik van afspeellijsten.

6. Delen, delen, delen! Gebruik je social media kanalen

Logisch toch? Je video’s delen op je social media kanalen? Precies. Gewoon doen. Deel je video op de kanalen die je gebruikt, zet de titel in je bericht en plaats het op een slim tijdstip! Voor social media tips, check dit artikel.

7. Wat zijn de ranking factoren van YouTube eigenlijk?

Net als bij andere zoekmachines, zijn er bij YouTube heel veel verschillende factoren die bepalen hoe hoog een video in de zoekresultaten scoort. Ik zet een aantal ranking factoren voor je op een rijtje.

Metadata

Dit zijn de gegevens die je video omschrijven. Denk hierbij aan de titel, beschrijving & labels van je video. Zorg ervoor dat relevante keywords in deze metadata is verwerkt. Je artiestennaam mag in de meeste gevallen niet ontbreken!

Keywords

De keywords die jij in je video en metadata verwerkt zijn van belang. Hoe dichter de titel bijvoorbeeld aansluit bij veelgebruikte zoektermen, relevanter jouw video wordt. Echter, vaak is er op de korte brede keywords veel concurrentie en wordt daar ook nog eens minder op gezocht. In jouw geval is dit niet vaak toepasbaar misschien, maar dit zijn veelgebruikte voorbeelden van zoektermen waarin gebruikers opzoek zijn naar een antwoord op hun vraag:

  • Hoe kan ik….
  • Wat is…..
  • 10 weetjes die… / 10 feiten die…
  • …tutorial

Wat kan helpen met het kiezen van je keywords is eerst het onderwerp van je video bepalen. Bedenk hierbij een aantal vragen is verschillende vormen waarmee je een hoofdvraag kunt beantwoorden. Bijvoorbeeld:
Hoofdvraag: Hoe wordt ik gevonden op YouTube?
Deelvragen:

    • Hoe upload ik een video naar YouTube?
    • Hoe bepaal ik de labels van mijn video?
    • Wat zijn belangrijke factoren voor de vindbaarheid van mijn video?

Etc…

Per vraag heb je een ander onderwerp: uploaden naar YouTube, labels, vindbaarheid. Dit zijn je “brede keywords” (of zoektermen vanuit de gebruiker gezien). Hier kun je vervolgens mindmaps mee maken of tot een longlist aan keywords te komen.

Autoriteit van je kanaal

De autoriteit van jouw YouTube-kanaal hangt af van verschillende factoren en is belangrijk voor de score van je video’s. Jouw autoriteit hangt af het aantal subscribers dat je hebt, het aantal video-uploads & de interactie rondom jouw video’s.

Gegevens rondom je video, zoals interactie

Interactie werd zojuist al eventjes genoemd en het is erg belangrijk. Niet alleen is het van belang om views te hebben, maar ook het aantal duimpjes omhoog (likes), reacties en shares bij een video spelen een grote rol. De kijktijd zegt natuurlijk ook wat over de relevantie van je video; blijft iemand kijken of ‘zappen’ ze weg? Overigens is het ook nog eens van belang wat een kijker doet nadat hij je video heeft gezien. Wordt ‘ie bijvoorbeeld abonnee (subscriber) of kijkt hij nog een video van jou? Ca-ching! Je klimt een stukje hoger op de ladder. Vandaar ook dat die afspeellijsten dus handig zijn.

Wil je het laatste nieuws omtrent online marketing & gratis tips ontvangen?

SEO-binnen-de-muziekindustrie-Uitgelichte-Blog

Internet Marketing SEO

SEO binnen de muziekindustrie

Wat is Sidekick Music Uitgelichte Blog

Internet Marketing

Wat is Sidekick Music?

Pin It on Pinterest

Share This

Vind je deze blog interessant?

Deel hem met je vrienden & volgers!