Selecteer een pagina

HOE OPTIMALISEER JE AFBEELDINGEN?

Danny Moons Sidekick Music

Danny Moons, SEO & Social Media expert

2 Januari 2016

Afbeeldingen maken deel uit van je content en zijn belangrijk, omdat ze visueel zijn. Daarentegen kunnen afbeeldingen je website ook om zeep helpen. Ik leg je uit wat je kunt doen om dat te voorkomen en om te scoren met je afbeeldingen.

Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee kunt houden bij het optimaliseren van je afbeeldingen. Het belangrijkste is dat je bezoekers én zoekmachines begrijpen wat er op de afbeelding staat en dat de afbeelding je website niet drastisch vertraagt. De snelheid van je website wordt namelijk steeds belangrijker, met name voor mobiele gebruikers zoals je hier leest. Het begint dus allemaal bij een duidelijke afbeelding…

De juiste afbeelding kiezen

Het klinkt logisch, maar het kiezen van de juiste afbeelding kan moeilijker zijn dan je denkt. Het is belangrijk dat je een afbeelding gebruikt die je bezoekers begrijpen en die iets toevoegt. Het mooiste is als de afbeelding een stuk tekst zou kunnen vervangen. Maak je zelf alle foto’s of illustraties dan zul je creatief moeten zijn, maar zijn er geen verdere obstakels. Als je gebruik maakt van afbeeldingen van het internet zul je rekening moeten houden met ©Copyright. Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van websites als Flickr en Shutterstock.

Meta Data

De meta-data van je afbeelding vertelt zoekmachines wat je afbeelding inhoudt, maar helpt je website-bezoekers ook je afbeelding te begrijpen. Pure SEO dus! Dit zijn belangrijke meta-data en wat je ermee zou moeten doen:

Bestandsnaam

De bestandsnaam is inderdaad wat je denkt; de naam van het bestand dat je upload. Geef de afbeelding een relevante naam, die past bij wat je ziet op de afbeelding. Stel dat een gebruiker via Google zoekt naar ‘schattige kittens en puppies’, dan zal zij afbeeldingen vinden van kittens en puppies, waarschijnlijk zelfs samen op één afbeelding. Als je zelf een bestand upload met de naam DSC0004.jpg, dan zegt dat niks over de afbeelding. Het maakt dan ook niet uit hoeveel lieve kittens en puppies op de foto staan, hij zal niet in de zoekresultaten gevonden worden. Als je de naam veranderd in schattige_kitten_en_pup.jpg wordt dat al een stukje makkelijker. De code die je tot nu toe hebt is: img src=“schattige_kitten_en_pup.jpg”

Titel-tag

Dit is de titel van je afbeelding. Bezoekers kunnen dit niet altijd zien, maar zoekmachines kunnen het wel lezen. Dat komt doordat de title-tag een stukje HTML code is. Het is dus slim om de titel relevant te maken voor je afbeelding en er een keyword in te verwerken.

ALT-tag

ALT staat voor alternative. De ALT-tag is als het ware je back-up voor het geval je afbeelding niet geladen kan worden. Als een afbeelding niet wordt geladen, zal je bezoeker een ALT-tag zien mits jij die hebt opgegeven. Zo kan een bezoeker zien wat voor soort afbeelding er geladen had moeten worden. Daarnaast kun je met een ALT-tag nog meer informatie geven over je afbeelding aan zoekmachines. Het is dus een stukje meta-data dat voor zowel zoekmachines als voor bezoekers waardevol kan zijn. Het is daarom slim om ook in de ALT-tag een aantal keywords te vermelden. Om terug te komen op de kittens en puppies… Je code kan er bijvoorbeeld zo uitzien: img src=”schattige_kitten_en_pup.jpg” alt=”schattige_kitten_en_pup_spelen_met_wol”

Nog een stapje verder met structured data (schema.org)

Met structured data kun je nog een stapje verder gaan dan de ‘standaard meta-data’, maar het voegt niet altijd wat toe. Als je zelf een afbeelding hebt gemaakt, kan het wel wat toevoegen. Zeker als het belangrijke content is voor je bedrijf. Stel dat je een kunstenaar bent, kun je met behulp van structured data precies vertellen dat de afbeelding een kunstwerk is, wat voor kunstwerk het is, waar en wanneer het is gemaakt, door wie het is gemaakt etc.. Je bezoekers zien dit niet, maar zoekmachines wel. Zo kun je dus op specifieke zoektermen worden gevonden door jouw afbeelding, zonder dat de rest van je pagina is geoptimaliseerd.

Tip: Als het belangrijk voor je is dat bepaalde afbeeldingen met lokale zoekopdrachten worden gevonden, kun je met structured data vertellen waar je afbeelding is gemaakt en waar het is.

Bestandstype

Er zijn verschillende bestandstypes die je op je website kunt plaatsen, maar ze zijn niet allemaal geschikt. Je wilt afbeeldingen die van zo hoog mogelijke kwaliteit zijn, maar tegelijkertijd zo snel mogelijk laden. Het meest gebruikte bestandstype is JPG (of JPEG), maar de modernere variant PNG werkt eigenlijk beter voor websites. Dit komt doordat het een kleiner bestandstype is en er gebruik gemaakt kan worden van een transparante achtergrond. PNG bestanden kunnen in verschillende kwaliteitsniveaus worden opgeslagen. Deze staan hieronder weergegeven met een illustratie en een foto.

PNG 24 heeft de hoogste kwaliteit. Als je die kwaliteit niet nodig hebt, kun je voor PNG 8 kiezen. Het aantal kleuren (256, 128, 64, 32, 16, 8) bepaalt dan hoe mooi je afbeelding wordt, maar ook hoe groot. Bij een foto wil je misschien kiezen voor PNG 24 of PNG 8 met 128 kleuren, terwijl bij een illustratie PNG 8 met 32 kleuren kan volstaan.

Als je het hele technische aspect achter afbeelding-optimalisatie interessant vindt, kun je dit artikel eens lezen van Google.

Bestandsgrootte

Het ging net al even over de bestandsgrootte van je afbeelding. Dit is een belangrijk onderdeel om rekening mee te houden, omdat het veel invloed uitoefent op de snelheid van je website. Zorg ervoor dat je afbeeldingen niet groter zijn dan dat je ze op de website plaatst. Als je een afbeelding wilt plaatsen van 400x600 pixels, upload hem dan niet als 800x1200 pixels grote afbeelding, want dat vertraagt je website.

Daarnaast kun je de kwaliteit van de afbeelding verlagen om het bestand te verkleinen. Hierboven werd het PNG voorbeeld al genoemd, maar ook een JPG kun je verkleinen. In Photoshop kun je het bestand bijvoorbeeld opslaan met 75% kwaliteit in plaats van 100%. Het verschil zul je op je website niet zien, maar de bestadsgrootte neemt behoorlijk af.

Afbeeldingen optimaliseren in WordPress

In WordPress kun je alles doen wat hierboven al genoemd staat, maar wordt het nét even wat makkelijker voor je gemaakt. Als je de volgende informatie invult, heb je de meta-data voor een groot deel al geoptimaliseerd:

URL: Aan de URL zelf kun je weinig wijzigen, maar het is van belang dat je de bestandsnaam relevant maakt voor de afbeelding VOOR je deze upload. De bestandsnaam wordt namelijk opgenomen in de URL.

Titel: De titel van je afbeelding. Zorg voor een relevante titel die direct zegt wat de afbeelding is.

Onderschrift: Hier kun je de bezoekers een stukje informatie meegeven over je afbeelding door bijvoorbeeld iets toe te voegen aan de titel.

ALT-tag: Vul hier in wat er op de afbeelding te zien is, maar dan wat uitgebreider dan bij de titel. Mocht een bezoeker de afbeelding niet kunnen laden, kan hij in ieder geval zien wat voor afbeelding het had moeten zijn.

Beschrijving: Beschrijf hier wat er op je afbeelding staat en maak gebruik van relevante keywords. Pas wel op dat je niet gaat keyword-spammen! Maak de beschrijving gedetailleerder dan je titel en ALT-tag

Als je de Engelse versie van WordPress gebruikt, zal de informatie die je kunt invullen een andere naam hebben, namelijk: URL, Title, Caption, ALT-text en Description.

Als je afbeeldingen te groot zijn geüpload en hebt gebruikt, wil je ze niet hoeven verwijderen en allemaal opnieuw te moeten uploaden. Gelukkig zijn er voor WordPress plugins die je helpen bij het verkleinen en optimaliseren van je afbeeldingen. Een goede optie vind ik WP Smush.it.

Wordpress: Meta-data van een afbeelding

Wil je het laatste nieuws omtrent online marketing & gratis tips ontvangen?

Internet Marketing SEO

In 3 stappen naar Google’s Mobile First Index

SEO-binnen-de-muziekindustrie-Uitgelichte-Blog

Internet Marketing SEO

SEO binnen de muziekindustrie

15-content-marketing-tips-voor-de-entertainmentindustrie-Uitgelichte-Blog

Internet Marketing

15 content marketing tips voor de entertainment-industrie

Pin It on Pinterest

Share This

Vind je deze blog interessant?

Deel hem met je vrienden & volgers!