Selecteer een pagina

De muziekindustrie in 2018: hoe ziet het eruit?

Danny Moons Sidekick Music

Danny Moons, SEO & Social Media expert

30 december 2017

Het DIY principe blijft groeien door inzet content marketing, enkel een liedje is niet genoeg en de muziek die jij luistert wordt door robots gepersonaliseerd. Er gebeurt veel in de muziekindustrie, maar het ziet er positief uit. De cijfers zijn groen en er wordt meer geld verdiend door verschillende partijen. De muziekindustrie in 2018: het wordt een interessant jaar.

Het ziet er rooskleurig uit voor de muziekindustrie in 2018.

De Nederlandse muziekindustrie zit in de lift. Omzetten blijven sinds 2015 stijgen voor zowel professionals als artiesten. Dit gebeurt niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Dat Nederland het goed doet kunnen we onder andere zeggen door het feit dat Warner Music Group het Nederlandse Spinnin’ Records eerder dit jaar heeft overgekocht.

Natuurlijk komt een groot gedeelte van de groei voort uit streaming, met name Spotify. De afgelopen jaren is deze omzet met ongeveer 30% gestegen wat ervoor heeft gezorgd dat ruim 65% van de totale marktomzet afkomstig is uit streamingdiensten. Een meer verrassender feit is dat de LP (Vinyl) een keiharde comeback heeft gemaakt. De omzet steeg met ruim 21%. De CD kunnen we inmiddels maar beter vergeten… Deze groei van omzetten betekent niet alleen dat de Majors rijker worden, maar ook artiesten meer zijn gaan verdienen. Iedere stream of verkoop van een LP zou tenslotte iets voor de artiest moeten opleveren, toch?

Content marketing blijft groeien én zorgt voor toename DIY artiesten

Content Marketing, je hoort erover vanuit alle hoeken. “Content = King” wordt er door velen geroepen en daar zit zeker wat in. Met content kun je fans aan jezelf binden, of je nou artiest of marketeer bent. Voor artiesten is het een relatief makkelijke manier om fans enthousiast te houden en nieuwe fans te winnen. Waarom? Simpel! Een foto is zo gemaakt en geplaatst op Social Media, een optreden kan worden gestreamd via Facebook en muziek is goedkoper geworden om op te nemen en simpeler om te distribueren. Kortom, content creëren kan snel en de verspreiding ook. Er zijn talloze manieren. Dit zorgt ervoor dat steeds meer artiesten het touw in eigen handen nemen en niet opzoek gaan naar een (major) label.

Wat betekent dit voor de muziekindustrie? Veel ‘kleine’ artiesten doen veel zelf. Wanneer ze een stapje verder willen, gaan ze opzoek naar een kleine partij die hen bij één specifiek ding kan helpen, bijvoorbeeld het opnemen van een videoclip. Zo zit je als artiest dus niet vast aan contracten, maar geef je eenmalig geld uit en behoudt je de vrijheid én alle rechten over je content.

Social Media als distributiekanalen

Hoe laat je fans kennismaken met jouw (nieuwe) muziek? Via onder andere Social Media! Je kunt hier namelijk van alles op plaatsen, zoals artwork, demo’s, studio sessies en de uiteindelijke mix. Staat je muziek online? Mooi! Deel dan vooral de linkjes via Social Media. Bezig met een videoclip? Die kun je ook posten. Let er bij Facebook wel op wat je doel is met de video delen: zoveel mogelijk bereik genereren of meer volgers op YouTube krijgen? Door de video direct in Facebook te uploaden genereer je zeer waarschijnlijk meer bereik, maar als je de YouTube link deelt, is de kans op subscribers groter!

Live streams via Social Media Kanalen

Er zijn verschillende kanalen waarbij video’s live gestreamd kunnen worden. Denk hierbij aan Facebook, Instagram en YouTube, maar ook bijvoorbeeld Snapchat. Via de Facebook app kun je simpel ‘Live gaan’. Hiermee kun je een live video uitzenden met je smartphone. Je kunt hier zelfs een heel concert mee streamen. Het mooie is dat de livestream later kan worden geplaatst als video, zodat de mensen die de video hebben gemist alsnog kunnen kijken. Is dit niet genoeg? Dan is er nog de Livestream app voor Facebook waarbij je nog veel meer mogelijkheden krijgt.

Bij Instagram kun jij gebruik maken van ‘Story’, verhaal. Er zijn wat beperkingen, zoals de lengte van een video en wellicht de kwaliteit. Het leuke is wel dat je verschillende video’s achter elkaar kunt plaatsen en hier relevante Hashtags in kunt verwerken, zodat jouw video interactiever wordt. De video blijft 24 uur bestaan bovenaan in het scherm van jouw volgers.

Ook YouTube heeft de live stream optie. Hierop plaats je video’s die zolang zijn als jij wilt. Geen een titel. beschrijving en tags op en start de live stream. Liever een event inplannen met livestream? Geen probleem. Er is een optie die ervoor zorgt dat jij de stream kunt inplannen en volgers op de hoogte kunt brengen. Er zijn verschillende apps die livestream via YouTube mogelijk maken. YouTube’s eigen livestream komt beschikbaar zodra jij 100 volgers hebt.

De rol van streaming binnen de muziekindustrie anno 2018 en verder

Streaming heeft binnen de muziekwereld een grote rol. Niet alleen is het voor verschillende partijen een bron van inkomsten, het zorgt ook voor afname van (illegale) downloads en de verkoop van CD’s. Streaming heeft er (bijna) eigenhandig voor gezorgd dat de muziekindustrie weer een weg omhoog heeft gevonden. Hoewel dit positief voor de industrie is, maakt het platforms als iTunes overbodig.

Muziek streamen heeft natuurlijk gevolgen voor consumenten en artiesten. Zo luisteren consumenten die gebruik maken van streaming platforms méér muziek dan wanneer ze fysieke bestanden luisteren. Daarnaast ontdekken zij meer nieuwe artiesten en is de tevredenheid over de muziek groter. Dat laatste is vooral bij Spotify aan de orde en heeft te maken met muziek personalisatie en hun geavanceerde algoritme. Hier later meer over.

Grotere tevredenheid en meer muziek door streaming.

Voor artiesten is er ook veel veranderd door het toenemende gebruik van streaming platforms. Allereerst is de distributie van muziek gemakkelijker en aanzienlijk goedkoper geworden. Voor nog geen €75 per jaar kun je als artiest een album distribueren via Spotify, Deezer, Apple Music, iTunes, Rhapsody en nog zo’n 20 platforms. Dit kan via een muziek aggregator zoals Songflow, Tunecore & CD Baby. Deze online platforms zijn simpel te gebruiken en geven precies aan wat ze van jouw willen. Als je de benodigde bestanden hebt, kun je met 10 minuten alles geregeld hebben en je muziek snel online krijgen. Tip: Check wel wat er gebeurt met de rechten van je muziek en of je het hiermee eens bent!

Tot zover is streaming dus een positief verschijnsel, maar levert het ook wat op? Niet echt! Bij de eerste paar streams lijkt het een paar cent per stream te zijn, echter gaat dit omlaag. Verschillende bronnen geven andere getallen aan wat het moeilijk maakt om hier inzicht in te krijgen. Met mijn bandje verdiende ik ongeveer €0,005 per stream van Spotify, en maarliefst €0,02 per stream via Tidal. Kortom, word je extreem veel gestreamd? Misschien kun er dan van eten, maar verwacht geen vetpot!

Hoe gaat het verder met streaming?

Mijn verwachting is dat streaming alleen nog maar meer gaat groeien en dan heb ik het voornamelijk over het Zweedse Spotify. De technologieën die zij momenteel inzetten en ontwikkelen zullen hier een groot aandeel in hebben, maar ook het feit dat steeds meer mensen een Smartphone hebben met een steeds grotere internetbundel, zodat ze jouw muziek nóg meer kunnen streamen. Downloads zullen hierdoor steeds meer afnemen en daarmee ook de piraterij.

Muziek personalisatie & Big Data

Als gebruiker van Spotify krijg je veel muziek aangeboden en niet zomaar muziek. Het lijkt alsof je gewoon een aantal willekeurige afspeellijsten te zien krijgt en soms wat muziek op basis van wat je eerder hebt geluisterd, toch? Dat is echter niet zo. Spotify houdt precies bij wat je luistert, wanneer en hoelang. Klik je op ‘volgend liedje’ of klik je op ‘share’? De artiest, genres, tags en nog veel meer gegevens worden bijgehouden. Dit doen ze van iedere gebruiker. Natuurlijk weten ze ook of je een gratis abonnement hebt of dat je €9,99 per maand betaalt. Spotify weet dus behoorlijk veel van je, best eng he? Wat doet Spotify met deze gegevens?

Alle data die Spotify verzamelt, wordt ingezet om ervoor te zorgen dat jij de juiste muziek te horen krijgt. Je wilt immers een positieve ervaring hebben en geen ‘shit muziek’ horen. De algoritmes gebruiken dus de data die ze van jou verzamelen om jouw dag beter te maken door de juiste muziek aan te bieden. Natuurlijk is dit niet alles. Spotify heeft ook grote klanten, denk bijvoorbeeld aan Major Labels. Mijn verwachting is dat deze partijen, door genoeg te betalen, invloed krijgen in wat bepaalde gebruikers krijgen te horen of welke playlists jij te zien krijgt. Om nog maar te zwijgen over de advertenties die worden getoond/afgespeeld. Deze zijn natuurlijk ook ‘data-driven’.

Geen shit muziek, maar muziek die jouw dag beter maakt op basis van Big Data.

De gevolgen van deze personalisatie slag? Consumenten krijgen over het algemeen steeds meer muziek te horen die zij willen horen en zijn daardoor gelukkiger. Niet alleen gelukkiger met Spotify, maar ook hun dag kan leuker worden. Voor alle omstandigheden is wel een playlist en over een tijdje zal deze playlist ook nog eens voor iedere gebruiker uniek zijn samengesteld. Ben je verdrietig of heb je energie nodig? Zit je in de auto, op kantoor of in de sportschool? Spotify heeft wel een lekker lijstje voor je.

Jij een lijstje, jij een lijstje, iedereen krijgt van Spotify een lijstje.

Muziek optimaliseren op basis van data

Het is te verwachten dat er nog veel meer mogelijk is met de data van Spotify. Als gebruikers bepaalde liedjes na een aantal seconden massaal skippen, zegt dat iets over een liedje. Misschien is het intro niet catchy of werken bepaalde akkoorden niet voor luisteraars in een specifieke situatie. Als al deze data gebundeld wordt, kun je een conclusie trekken over waarom een liedje wel of niet in een playlist komt en minder wordt beluisterd. Deze informatie wordt naar de grote klanten doorgespeeld die vervolgens met hun artiesten aan de slag kunnen om muziek wél ‘Spotifyable’ te maken. Het is inmiddels bekend dat Spotify opdracht geeft om playlists te maken.

Als artiest lijkt dit heel vervelend als er geen Major Label achter je staat, maar dat hoeft niet. Je kunt jezelf ook verdiepen in playlists die door Spotify worden aanbevolen, vervolgens de artiesten en liedjes van één label eruit pikken en die analyseren. Zijn er terugkerende patronen? Gebruik die dan eens in jouw muziek of probeer goed werkende elementen in jouw stijl te verwerken.

Spotify’s Discover Weekly is te trainen

Juist, je hebt net geleerd dat Spotify de muziek aanpast aan wat jij wilt horen op basis van Big Data. Dan kun je nu gaan starten met Spotify te trainen om er beter in te worden de muziek te laten zoeken die jij wilt horen. De Discover Weekly is een playlist die speciaal voor jou als gebruiker wordt samengesteld. Hoe? Op basis van jouw smaakprofielen, liedjes die jij hebt geluisterd en opgeslagen, in combinatie met liedjes die op playlists staan waar jouw opgeslag liedjes ook in staan. Vervolgens kiezen de algoritmes van Spotify soortgelijke liedjes uit die jij nog niet via Spotify hebt beluistert.

Het bovenstaande proces is complex en er zit een geavanceerde techniek achter. Als je dit proces zo ziet, kun je de Discover Weekly playlist dus beïnvloeden door zelf verschillende muziek te beluisteren en specifieke playlists aan te maken, zodat die worden meegenomen in de muziek die Spotify voor jou gaat uitkiezen.

Publiek stuurt de muziek: zij bepalen wat er wordt gedraaid

Als consument heb je de macht over wat er op de radio wordt gedraaid. Er zijn talloze alternatieven voor radio, dus de stations moeten de juiste muziek bieden wil men nog luisteren. Wat de stations doen? Heel goed kijken naar goedlopende festival muziek en online playlist. De muziek die hierin staat, wordt op een playlist gezet door radiostations. Ik vraag me af wat er met radio gaat gebeuren in de toekomst. Met de slimme technologie die bijvoorbeeld Spotify gebruikt, wordt radio toch voor een deel buitenspel gezet. Het voordeel van radio is natuurlijk dat het gratis is, maar je zit wel met steeds meer reclames.

Meer dan alleen een liedje…

Het gaat al jaren niet meer over een ‘liedje’ opzich. Er komt meer bij kijken dan een goed geschreven stuk met een lekkere melodie. Het gaat ook om uitstraling, performance, imago en andere factoren. Dit is natuurlijk terug te zien bij acts als Katy Perry, Justin Bieber en Beyoncé, maar ook bij de ‘oudere garde’ wordt veel met het showelement gedaan. Voor deze grote artiesten wordt alles geregeld. Zij hoeven nergens over na te denken, maar de kleinere artiest wel. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik zal je opweg helpen.

Onderscheiden is de key, maar niet alleen op muzikaal gebied.

Zoals eerder gezegd, het is simpeler geworden om muziek op te nemen en te distribueren. Hierdoor neemt onderlinge concurrentie toe. Daarom moet je op andere vlakken gaan opvallen; hoe is jouw presentatie naar fans? Hoe kunnen zij jou zien? Je hebt al verschillende platforms om jezelf en je unieke content te laten zien, namelijk je website en social media kanalen. Nu is het aan jou om te bepalen hoe je dit gaat doen. Met de techniek van nu, kun je bijvoorbeeld redelijk simpel een 360 graden videoclip maken waarbij fans door de videoclip heen kunnen bewegen. Ook is het mogelijk om een 3d of VR videoclip te maken. Een iets duurder geintje, maar zeker uniek! Steeds meer van jouw fans hebben namelijk een smartphone die gebruikt kunnen worden om 3d of VR te bekijken.

Een aantal van de genoemde social media kanalen kun je gebruiken om (delen van) je gigs te streamen. Denk hierbij aan YouTube, Facebook en Instagram. Als je dit doet, is het niet direct onderscheidend, maar je genereert wel veel content die er best degelijk uit kan zien. Deze conenten kun je vervolgens gebruiken voor je ‘marketingstrategie’.

De auteurswet zal haar ‘achterstand’ inhalen en meer kijken naar de huidige technologieën

Het auteursrecht lijkt verouderd te zijn met de video’s die op YouTube, Facebook, Instagram en meer platforms worden geplaatst waar muziek van geregistreerde artiesten is verwerkt. De artiest krijgt voor deze video’s niet per se een vergoeding en dat is geen goede zaak. Terwijl technologiebedrijven profiteren van muziek en er winst mee maken, zien de makers van de muziek er soms weinig tot niks voor terug. De techbedrijven zeggen vaak dat ze zelf geen content publiceren, dus zich nergens schuldig aan maken. Het is allemaal User Generated Content, toch? Gebruikers plaatsen op YouTube, Facebook en andere online platforms. Toch klopt er iets niet. Stuk voor stuk bepalen de bedrijven namelijk zelf welke content een gebruiker wel of niet te zien krijgt, dus ze beïnvloeden de mate waarin content met muziek winstgevend kan zijn voor een bedrijf of zichzelf. Dat is onjuist.

Hoewel de auteurswet wat ‘ouderwets’ is, zal het de technologie volgen. Dat moet wel, dat is tot nu toe iedere keer gebeurt. Auteursrecht Instanties (wereldwijd) krijgen natuurlijk ook steeds meer mogelijkheden om de rechten van de artiest te beschermen.Wellicht kan Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) ingezet worden om volgens een checklist te checken of techbedrijven zich houden aan de auteurswet.

SEO-binnen-de-muziekindustrie-Uitgelichte-Blog

Internet Marketing SEO

SEO binnen de muziekindustrie

Internet Marketing SEO

In 3 stappen naar Google’s Mobile First Index

Pin It on Pinterest

Share This

Vind je deze blog interessant?

Deel hem met je vrienden & volgers!