Selecteer een pagina

VAN SEO NAAR UX-DESIGN

Danny Moons Sidekick Music

Danny Moons, SEO & Social Media expert

4 april 2017

De laatste tijd ben ik véél meer bezig met webdesign en vormgeven dan SEO, maar waarom?. Eigenlijk ben ik nog steeds met SEO bezig…

In mijn eerste artikel over SEO schreef ik al dat het hebben van een gebruiksvriendelijke website van groot belang is voor SEO. Dit is nog steeds van belang en dat zal het ook altijd blijven. Eigenlijk verklaart dit al direct waarom ik me veel bezig houd met UX-design. Het begon zo: een klant vroeg mij om SEO advies, dus ik analyseerde de website. Mijn conclusie was simpel: de website was niet erg gebruiksvriendelijk. Mijn advies? Gooi de website weg en start opnieuw… Zo gezegd, zo gedaan.

Allereerst ben ik me meer gaan verdiepen in UX-design en de design standaarden van bedrijven als Google, Apple, Adobe etc.Dit was niet zo ingewikkeld. Toen ik de vereisten op een rijtje had, heb ik de andere SEO vereisten op een rijtje gezet en deze twee rijtjes samengesmolten tot een visuele schets met functie-eisen. Vervolgens maakte ik een proef ontwerp en liet het aan de klant zien. De klant was meer tevreden dan ik, een betere start kon dus niet!

Hier begon het echte werk. Programmeurs bouwden de website en ik hield het overzicht en bleef werken aan de SEO strategie. Daarnaast bleef ik het ontwerp verbeteren, wat voor de programmeurs wel vervelend was natuurlijk. Afijn,voordat ik nog 6 pagina’s schrijf over dit proces…. Het eindresultaat was goed: de website was gebruiksvriendelijker dan de oude website. De nieuwe website moet nog online worden gezet, dus wat de cijfers nu zijn? Geen idee.

Waarom was dit nou allemaal zo belangrijk?

Dat is simpel. Als je gaat kijken naar de gegevens vanuit Google Analytics, kun je zien wat het gedrag is van bezoekers op een website. Bij de oude website bleek dat mensen een aantal minuten rond keken, maar nergens op klikte en de pagina verlieten. Dit wordt het bouncepercentage genoemd. Dit percentage was erg hoog. De navigatie was dan ook wel niet zo onduidelijk en er was heel veel content aanwezig op alleen al de homepagina van de website.

Het feit dat bezoekers bijna nergens op klikte, vertelde Google eigenlijk “Hé Google, dit is geen gebruiksvriendelijke website. Ik kan namelijk niet vinden wat ik zoek.” Het kan niet anders dan dat deze negatieve gebruikerservaring invloed heeft gehad op de SEO van de website en dus de vindbaarheid ervan.

Enkele belangrijke Analytics gegevens over bezoekersgedrag

Er zijn een aantal gegevens die iets zeggen over de gebruikerservaring en het gedrag van gebruikers op ee website. Dit zijn er een aantal.

Bouncepercentage

Dit is zoals gezegd het percentage dat niet meer dan één pagina van de website bekijkt. Is dit altijd slecht? Nee! Dit is afhankelijk van wat het doel van je website is. Als mensen enkel de homepagina van je website bezoeken en hier staat alle belangrijke content op, is het niet per se slecht. Toch wil je meestal dat bezoekers nog “even ergens op klikken” voor ze weggaan.

Het bouncepercentage kun je op verschillende manieren verlagen. Het belangrijkste is dat de content past bij de bezoekers van je website en dat het navigeren op de website simpel is en dat er dus gemakkelijk ergens op geklikt kan worden. (Design speelt hier, met name op mobiel, dus ook een rol in!)

Aantal paginaweergaven

Hiermee bedoel ik het aantal paginaweergaven per gebruiker. Dit heeft dus eigenlijk direct te maken met het bouncepercentage. Hoe meer pagina’s een bezoeker van je website bezoekt, hoe beter het ‘klikgedrag’ van de gebruiker is.

Gemiddelde tijd op pagina

De gemiddelde tijd die een bezoeker op een pagina besteed, kan iets zeggen over de gebruikerservaring. Echter, het is wel lastig om te bepalen wat het zegt.

  • Een bezoeker kan lang op een pagina zijn, maar niks doen.
  • Een bezoeker kan de content uitvoerig bekijken en lezen.

Hoe weet je welke van de twee opties het is? Dat weet je niet! Wat je wel weet, is dat als een bezoeker relatief lang op een pagina blijft én ook nog op wat dingen klikt, het een goede zaak is!

Ik hoor je al denken.. “Wat is er nu met de website van die klant gebeurd? Is het resultaat goed?”
Nou, daar komen we binnenkort achter..!

Wat probeer ik je nu duidelijk te maken?

Eigenlijk probeer ik vooral dit te duidelijk te maken: De gebruiksvriendelijkheid van je website en het gedrag van je bezoekers zijn van groot belang voor de ranking van je website in zoekmachines. Let er dus op dat bezoekers simpel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn en verlies de bezoeker niet, vóórdat hij ergens op heeft geklikt.

Wil je het laatste nieuws omtrent online marketing & gratis tips ontvangen?

SEO-binnen-de-muziekindustrie-Uitgelichte-Blog

Internet Marketing SEO

SEO binnen de muziekindustrie

Internet Marketing SEO

In 3 stappen naar Google’s Mobile First Index

Pin It on Pinterest

Share This

Vind je deze blog interessant?

Deel hem met je vrienden & volgers!