Selecteer een pagina

Social Media

Social media is de verzamelnaam voor alle toepassingen op internet waarmee je content en informatie met anderen kunt delen. Social media is vandaag de dag helemaal hot. Iedere dag komen er meer gebruikers bij en wordt er meer gedeeld. Dit is de reden dat veel bedrijven en artiesten gebruik maken van social media om hun doelgroep te bereiken en fanbase te vergroten. Het is ook voor jou een kans, maar hoe kun je hier optimaal gebruik van maken? Welke kanalen ga je inzetten, wat ga je delen en wat voor strategie ga je hanteren om zoveel mogelijk resultaat te behalen met social media?

Social Media Kanalen

Er zijn veel verschillende social media kanalen waar jij gebruik van kunt maken. Ieder kanaal heeft zijn sterke en zwakke kanten en is dus voor specifieke doeleinden geschikt. Hieronder vindt je een aantal populaire social-media-kanalen met een korte uitleg waarvoor je het kunt gebruiken:

Facebook
Facebook is ideaal voor het delen van rich content zoals foto’s, video’s en links. Deze rich content verhoogd je bericht waarde. Door de juiste content te delen, kun je vertrouwen winnen van gebruikers en je fanbase vergroten. Als het vertrouwen er eenmaal is, kun je een product of dienst aanbieden.

Twitter
Twitter is geschikt voor het delen van korte updates over jou of iets dat je interesseert. Ook hier is het slim om foto’, video’s en links te delen. Met Twitter kun je gemakkelijk een gesprek aangaan met je volgers of potentiële volgers. Meerdere Tweets per dag versturen is dus een aanrader. Tip: gebruik relevante #Hashtags of maak je eigen #Hashtag!

Instagram
Instagram maakt social media nóg persoonlijker. Via Instagram kun je foto’s en video’s delen met je volgers. Door relevante #Hashtags te gebruiken, wordt je content vindbaar. Instagram genereert veel interactie op berichten, meer dan andere social-media-kanalen. Ga in op likes en reacties om je interactie en bereik te vergroten.

YouTube
YouTube is bedoeld voor het delen van video’s. Je kunt YouTube gebruiken mensen iets te leren of te vermaken met bijvoorbeeld je videoclip. Denk eraan dat YouTube de op 1 na grootste zoekmachine ter wereld is en dat YouTube video’s ook in de zoekresultaten kunnen staan van andere zoekmachines. Kortom: SEO. Optimaliseer je video’s op vindbaarheid en zorgt dat de video iets toevoegt voor je (potentiële) fans!

Google+
Met Google+ kun je hetzelfde als met verschillende andere social-media-kanalen: content delen met je (potentiële) volgers. Google+ is net wat strakker ingericht dan gemiddeld en biedt één groot voordeel: je berichten kunnen in de zoekresultaten van Google worden getoond als deze relevant is voor een zoekopdracht. Berichten plaatsen op Google+ draagt dus bij aan je SEO.

Social Media Marketing

Social media marketing is het gebruik maken van je verschillende social-media-kanalen om je marketingdoelstellingen te behalen. Met social media marketing kun je een gesprek aangaan met je fan om je klantloyaliteit en klantwaarde te verhogen. Social media marketing gaat dus niet om het verkopen van je producten of diensten, maar om het opbouwen van een relatie met je fans.

Social media is actueel
Het versterkt je online identiteit
Het vergroot je online bereik
Je kunt een band opbouwen met je fans

Enkele Social Media Tips om je bereik te vergroten:

Zorg ervoor dat je actueel bent en update regelmatig.
Onderzoek wanneer je fans online zijn en plaats dan je berichten.
Deel rich content om meer interactie te genereren met je berichten.
Luister, converseer en deel relevante content.

Sidekick Music Infographic: How To Social Media

Pin It on Pinterest